Waarom ik bij Android blijf

Door Gerjannn op woensdag 4 januari 2012 15:48 - Reacties (35)
Categorie: -, Views: 5.694

! Onderstaand artikel is gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen. !

Februari vorig jaar was het tijd voor een opvolger van mijn Sony Ericsson c902. Aangezien ik niet veel verstand van smartphones had, wilde ik een iPhone 4 kopen, die leek me echt vet! Een vriend van mij had de HTC Desire, en hij heeft mij overgehaald dit niet te doen. Aangezien overhalen bij mij niet heel moeilijk is, Heb ik naar hem geluisterd en heb nu een HTC Desire HD. Ik kan zeggen dat ik mijn vriend heel erg dankbaar ben..

In de tijd dat ik mijn Desire HD heb, heb ik veel geleerd over smartphones en maakt het een groot deel uit van mijn dagelijks leven. Mijn volgende telefoon zal weer een Android-telefoon worden. Hieronder vertel ik waarom.

Waarom een iPhone en een WP7-toestel afvallen:

Waarom iOS afvalt

-Mensen met een iPhone horen sneller bij een groep, en zien er rijker uit. Daarnaast zullen veel gebruikers zeggen dat het helemaal de bom is en er niets mooiers en beters is en alle andere OSsen slecht zijn. Dit tot grote ergenis van mij. Daarnaast heb je heel veel mensen die Apple als een geloof zien.
-De strategie van Apple spreekt me helemaal niet aan. Elk dingetje wat ze uitbrengen is (volgens Apple) innovatief en wereldvernieuwend. Ze hebben de tablet niet bedacht, wel populair gemaakt, wat ik zeer waardeer, maar daarna zeggen ze dat ze dit helemaal bedacht hebben, waar ik mij zeer aan erger.
-Applecare. Een paar dagen geleden kwam naar buiten dat Apple zijn klanten oplicht met Applecare. Je hebt recht op 2 jaar garantie, maar Apple doet overkomen dat je zonder Applecare geen of kort garantie hebt.
-Té simpel. In mijn ogen is iOS gewoon té simpel. Alles is een app, en met je vinger kan je tussen apps swipen (die niet op naam gesorteerd kunnen worden).
-Gesloten. Apple bepaald voornamelijk wat je met je telefoon doet door apps te weigeren in de App Store, en het gebrek aan het customizen.
-iTunes, alles moet via de pc (met iCloud wel minder), alles moet geconverteerd worden en er is geen File Explorer voor iOS.
-Zelfs een simpel iets als bluetooth (om verstanden te verzenden) is geblokkeerd door Apple.

Wat ik waardeer aan iOS

-Zeer snel
-Prachtig design
-Goede camera
-De standaard apps zijn beter uitgewerkt dan bij Android, bij Android heb je wel veel meer 3rd party alternatieven.

Waarom WP7 afvalt

-De interface lijkt overal heel erg op elkaar waardoor de gadgetfactor er snel vanaf is.
-(Vooralsnog) Weinig mogelijkheden om je toestel te customizen.
-Redelijk gesloten
-Wat mij echt kwaad maakte, was dit nieuwsbericht, net nadat naar buiten was gekomen dat WP7 kampte met een spontane reboot na het sturen van een bepaalde sms. Dat er problemen zijn kan ik mee leven, maar dat die evangelist er dan zo'n actie aan vastknoopt kan ik niet bij..
-Geen widgets en status bar die je naar beneden kan trekken. Bij Android is de status bar een plek waar alle notificaties bijeen komen, dus ook als er een update voor een app beschikbaar is.
-Weinig mogelijkheden tot personaliseren. Geen andere launchers, roms, widgets, dat is iets wat ik echt zou missen.

Wat ik waardeer aan WP7

-het uiterlijk van het OS. Swipen door alles geeft een fijn gevoel.
-Makkelijk je weg vinden
-Innovatief, waar Apple en Android dit minder zijn.
-nog meer, maar helaas nog niet veel ervaring, behalve een keertje spelen in de MediaMarkt.


Waarom nou weer Android?

-De belangrijkste reden dat ik weer naar Android ga zijn de Custom ROMs. Ik doe 2 jaar met mijn telefoon, en 2 jaar precies hetzelfde gaat heel gruwelijk vervelen. Daarnaast heb ik ook veel meer het gevoel dat ik 'het geld uit m'n telefoon haal', een telefoon kost namelijk niet niks..
-De mogelijkheid van 3rd party apps, zoals andere toetsenborden, lockscreens, launchers, contacten, muziek, en ga zo door. Dit allemaal zonder root.
-Duidelijkheid bij het installeren van apps welke permissies er nodig zijn, zodat je goede controle hebt wat een app doet voordat je deze daadwerkelijk installeert. Ook als deze geïnstalleerd is kan je altijd terugvinden welke permissies deze gebruikt.
-Uitbreidbaar geheugen doormiddel van sd kaart. Telefoons krijgen nu 32gb intern, en doormiddel van sd kaartjes kan je dit verdubbelen, net wat je nodig hebt. zo'n 32gb kaartje is 30 euro op moment van schrijven en dus veel goedkoper dan dat je een 64gb iPhone koopt.
-Sterk. De meeste Android-telefoons zijn sterk en kan je een keer laten vallen (niet expres natuurlijk).
-Veel keuze. Slechte ervaringen met een fabrikant, maar je wilt toch bij Android blijven? Dan is dit geen probleem.
-Widgets zijn heel erg fijn omdat je zo kan zien of er updates zijn van bijvoorbeeld Twitter, zonder daadwerkelijk een app te hoeven openen.
-Met custom roms de langste updates. Deze zijn niet officieel, maar je krijgt ze wel langer dan 2 jaar. De eerste Android-telefoon, de G1, heeft ook ICS. De eerste iPhone heeft geen iOS5. Zelfs als je dit zou willen, zou dit niet mogelijk zijn..

Wat ik minder vind aan Android
-Het verwijderen van apps is nogal omslachtig. Bij iOS is dit zeer goed geregeld, WP7 heb ik geen ervaringen mee, maar verwacht dat dit ook makkelijker gaat dan bij Android. Er is wel een 3rd party app, maar toch..
-Verschillende skins van fabrikanten zorgen ervoor dat updates veel later uitkomen en ook gecancelled worden door fabrikanten omdat hun skin te groot is of te zwaar na bijvoorbeeld een jaar.


Het blijft een persoonlijke keuze voor welk OS je gaat, en je kan vechten wat je wilt, maar het blijft een eindeloze oorlog. Ik heb hierbij mijn keuze voor Android toegelicht, in de reacties mag je vertellen wat jouw volgende telefoon wordt en waarom, zonder dat het uitbarst in een oorlog uiteraard.. :)

Volgende: App store voor Windows 11-'11 App store voor Windows

Reacties


Door Tweakers user vanaalten, woensdag 4 januari 2012 15:54

Mensen met een iPhone horen sneller bij een groep, en zien er rijker uit. Daarnaast zullen veel gebruikers zeggen dat het helemaal de bom is en er niets mooiers en beters is en alle andere OSsen slecht zijn. Dit tot grote ergenis van mij. Daarnaast heb je heel veel mensen die Apple als een geloof zien.
Je trekt je teveel aan van wat andere mensen doen, vinden of denken. Doe wat je zelf leuk of goed vindt en leef je eigen leven.

Met de andere punten ben ik het wel redelijk eens, maar dit punt stoorde mij wat...

Door Tweakers user Gerjannn, woensdag 4 januari 2012 15:58

vanaalten schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:54:
[...]
Je trekt je teveel aan van wat andere mensen doen, vinden of denken. Doe wat je zelf leuk of goed vindt en leef je eigen leven.
Misschien heb je gelijk, ik kan me er soms echt over opwinden, het voelt alsof je probeert dat iemand niet gaat roken en diegene het toch uiteindelijk toch doet..

Door Tweakers user IJsthee-, woensdag 4 januari 2012 16:01

Heb zelf een tijdje een Iphone 4 en een Galaxy S tegelijk gehad om te testen, ben het wel eens met de meeste punten.

Door Tweakers user Tsurany, woensdag 4 januari 2012 16:03

Android fanboys zijn net zo erg als Apple fanboys en zien Android en Open Source ook als een heilig iets.

Door Tweakers user Gerjannn, woensdag 4 januari 2012 16:05

Tsurany schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:03:
Android fanboys zijn net zo erg als Apple fanboys en zien Android en Open Source ook als een heilig iets.
Mee eens dat fanboys allebei net zo erg zijn. Toch merk ik wel minder dat mensen Android heilig vinden dan Apple-gebruikers.

Door Tweakers user MtC, woensdag 4 januari 2012 16:16

Ik heb nu mijn tweede iPhone. Eerst een 3G en nu een 4, en mijn volgende wordt absoluut zeker weten opnieuw een iPhone. Waarom? De supereenvoudige integratie met andere apple producten is iets waar Android alleen maar van kan dromen. En dat zeg ik als verstokt linuxgebruiker.
Naast een iPhone heb ik immers intussen ook 2 mac mini's en een airport extreme. Eerstdaags komt daar nog een Apple TV bij. Alle muziek van mijn GF en mezelf staat op 1 mac mini, net als alle foto's. Hiervan wordt een backup gemaakt via Time Machine op een Lacie 2x1TB in mirror.
De andere mac mini werd gebruikt om op verschillende accounts verschillende iDevices te syncen (in totaal in huis 2 iPhones en 1 iPod Classic), maar deze is lichtjes overbodig geworden door iTunes Match. iTunes Match ingeschakeld op de mac mini, en een paar uurtjes later (collectie van +/- 9500 songs) was alles gematchet en gesynct, en was mijn volledig muziekcollectie ook beschikbaar op mijn iPhone.
Foto's zijn dan heel simpel te bekijken op de aTV.
En ja, I know, het kan ook allemaal met linux/windows. Maar geloof me vrij (en ik herhaal: ik zeg dit als verstokt Ubuntu-gebruiker, ik tik dit momenteel vanop mijn Ubuntu-laptop), het kost allemaal een stuk meer tijd en energie dan in de Mac wereld.

Ik wil toch ook nog even op je punten "waarom iOS afvalt" ingaan:

-Mensen met een iPhone horen sneller bij een groep, en zien er rijker uit. Daarnaast zullen veel gebruikers zeggen dat het helemaal de bom is en er niets mooiers en beters is en alle andere OSsen slecht zijn. Dit tot grote ergenis van mij. Daarnaast heb je heel veel mensen die Apple als een geloof zien.

Dit klopt maar gedeeltelijk. Je bepaalt zelf of je bij een groep hoort of niet. Ik heb wat Apple spul in huis, maar rijd niet met een wit appeltje op mijn auto, en zweer geen andere merken af. Apple is dus geen geloof voor mij, maar de producten laten mij toe te werken met de infrastructuur ipv te moeten werken aan de infrastructuur.


-De strategie van Apple spreekt me helemaal niet aan. Elk dingetje wat ze uitbrengen is (volgens Apple) innovatief en wereldvernieuwend. Ze hebben de tablet niet bedacht, wel populair gemaakt, wat ik zeer waardeer, maar daarna zeggen ze dat ze dit helemaal bedacht hebben, waar ik mij zeer aan erger.

Dit is niet enkel typisch Apple, maar typisch Amerikaans. Het stoort mij ook, maar anderzijds ben ik er van overtuigd dat de mp3-speler zonder iPod nog altijd een vreselijk ding zou zijn, dat de smartphone zonder de iPhone een stuk minder smart was geweest, en dat de tablet zonder de iPad nooit zou doorgebroken zijn. Apple heeft misschien niets uitgevonden, maar heeft het wel op een hoger niveau weten te brengen.

-Applecare. Een paar dagen geleden kwam naar buiten dat Apple zijn klanten oplicht met Applecare. Je hebt recht op 2 jaar garantie, maar Apple doet overkomen dat je zonder Applecare geen of kort garantie hebt.

Who cares about Applecare? Je hebt in de BeNeLux sowies 2 jaar garantie, dus wat ze met die applecare doen, zal me aan mijn r*** r******.

-Té simpel. In mijn ogen is iOS gewoon té simpel. Alles is een app, en met je vinger kan je tussen apps swipen (die niet op naam gesorteerd kunnen worden).

Je kan die apps wel degelijk op naam sorteren. Uiteraard niet automatisch, dus het gaat je even tijd kosten, maar het kan wel.

-Gesloten. Apple bepaald voornamelijk wat je met je telefoon doet door apps te weigeren in de App Store, en het gebrek aan het customizen.

So what? Ik ben eerlijk gezegd nog niets tegengekomen waarvan ik dacht "verrek, jammer dat dat niet kan", en anders bestaat er vast wel een app ergens in een cydia repo. En ja, ik jailbreak mijn iPhone omdat ik zelf een theme ontwikkeld heb, en dat theme ook graag wil gebruiken. Zeggen dat het gesloten is, daar erger ik mij aan. Een tweaker die geen jailbreak kan toepassen is geen tweaker, en moet dan ook niet komen klagen.

-iTunes, alles moet via de pc (met iCloud wel minder), alles moet geconverteerd worden en er is geen File Explorer voor iOS.

iFile is een file explorer voor iOS, te verkrijgen in cydia. En zoals je zelf al aanhaalt, met iCloud heb je nauwelijks nog iTunes nodig.

-Zelfs een simpel iets als bluetooth (om verstanden te verzenden) is geblokkeerd door Apple.

True, maar ook daar zijn weer andere (overigens superieur aan bluetooth) oplossingen voor in de jailbreak scene.

Conclusie: ook al zeg je zelf dat het gaat over gevoelens en ervaringen, zou het je sieren moest je die gevoelens niet voor feiten neerzetten en je wat verder inlezen in de materie voor je conclusies trekt die nergens op slaan omdat ze gebaseerd zijn op onjuiste gevoelens en ervaringen.
Waarmee ik uiteraard niet gezegd heb dat iedereen maar aan de iPhone moet, of dat de iPhone de beste foon is ter wereld. Je moet echter steeds oplettend blijven. Het beste wat je kan doen is een tweedehands iPhone scoren, en daar eens een maand mee werken. Dan zijn er twee mogelijkheden: ofwel haal je de maand niet, en keil je je iPhone door het raam, ofwel wil je nooit meer wat anders. Een tussenweg bestaat er imho niet.

Door Tweakers user me_mrtn, woensdag 4 januari 2012 16:16

Met custom roms de langste updates. Deze zijn niet officieel, maar je krijgt ze wel langer dan 2 jaar. De eerste Android-telefoon, de G1, heeft ook ICS. De eerste iPhone heeft geen iOS5. Zelfs als je dit zou willen, zou dit niet mogelijk zijn..
Hier moest ik wel heel hard om lachen hoor. Maar goed, als jij tevreden bent met je HTC, so be it.

Door Tweakers user In Search of Sunrise, woensdag 4 januari 2012 16:23

Tsurany schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:03:
Android fanboys zijn net zo erg als Apple fanboys en zien Android en Open Source ook als een heilig iets.
Bij de apple jehova's ligt het er vuistdik bovenop en ze steken het ook niet onder stoelen of banken. Nee, ze schreeuwen het van de daken en proberen je als een jehova getuige te overtuigen dat apple de enige juiste keuze is. Ik merk dat ook vaak als er weer een nieuwspost aan apple is gewijd op de FP. Dan komt dat tuig weer tevoorschijn en branden iedereen af die nog niet bekeerd is. En o wee als je kritiek hebt op heilige apple en sint jobs. Dan is het hek van de dam. Ze bagatelliseren ook de problemen die apple heeft en doen het af als prietpraat.
Dat je fan bent van een bepaald merk dat kan en daar is op zich ook niks mis mee. Wat echter ergerlijk is dat sommigen anderen het merk proberen op te dringen en daarnaast niet de andere kant van het verhaal willen inzien. Je moet ook gewoon toegeven dat een merk gebreken kan hebben.

Door Tweakers user IvoB, woensdag 4 januari 2012 16:24

Prachtig onder woorden gebracht! Dit betoog zal ik in toekomst vast eens ergens gaan gebruiken!

Door Tweakers user Gerjannn, woensdag 4 januari 2012 16:25

In Search of Sunrise schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:23:
[...]
Je moet ook gewoon toegeven dat een merk gebreken kan hebben.
Mee eens. Ik ken een jongen met een iPhone en die zegt ook af en toe dat zijn iPhone toch iets mist, en dat kan ik echt waarderen. Geen enkel OS is perfect, en dat zal het ook nooit worden.

Door Tweakers user MtC, woensdag 4 januari 2012 16:27

In Search of Sunrise schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:23:
[...]
Dan komt dat tuig weer tevoorschijn en branden iedereen af die nog niet bekeerd is. En o wee als je kritiek hebt op heilige apple en sint jobs.
Haters will be haters.
Fanboys will be fanboys.
Trolls will be trolls.
You, sir, are a troll.

Door Tweakers user MtC, woensdag 4 januari 2012 16:30

Gerjannn schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:25:
[...]


Mee eens. Ik ken een jongen met een iPhone en die zegt ook af en toe dat zijn iPhone toch iets mist, en dat kan ik echt waarderen. Geen enkel OS is perfect, en dat zal het ook nooit worden.
2nd that, maar dat geldt in 2 richtingen, en als ik Androidgebruikers hoor praten, dan is Android de hemel en iOS de hel. Wel, voor mij zijn het beide aardse hulpmiddelen met hun gebreken en voordelen. Maar ik val in herhaling.

Door Tweakers user sypie, woensdag 4 januari 2012 16:38

Waarom Android afvalt

-Mensen met een Androidtoestel horen sneller bij een groep, en zien er nerdier uit. Daarnaast zullen veel gebruikers zeggen dat het helemaal de bom is en er niets mooiers en beters is en alle andere OSsen slecht zijn. Dit tot grote ergenis van mij. Daarnaast heb je heel veel mensen die Android als een geloof zien.
-De strategie van Google spreekt me helemaal niet aan. Elk dingetje wat ze uitbrengen is (volgens Google) innovatief en wereldvernieuwend. Ze hebben de tablet niet bedacht, wel populair gemaakt, wat ik zeer waardeer, maar daarna zeggen ze dat ze dit helemaal bedacht hebben, waar ik mij zeer aan erger.
-Google care. Google is helemaal niet geïnteresseerd in jou, alleen in de data die je zonder dat je het weet voor ze verzamelt. Door gebruik te maken van je Google account op je telefoon kunnen ze snel de link leggen met mensen die je SMS't, belt en mailt. Mooier kan toch niet?
-Té uitgebreid. In mijn ogen is android gewoon té uitgebreid. Alles is een app, en met je vinger kan je tussen apps swipen (waarbij je niet weet welke data wel of niet naar Google gaat).
-Té open. Google bepaalt niet wat je met je telefoon doet door op voorhand geen apps te weigeren in de App store. Je moet dus zelf maar uitzoeken of een App veilig is of dat het ongewenst privédata doorsluist.
-Android, alles moet via de pc (met wifi of 3G wel minder), alles moet geconverteerd worden en er is geen fatsoenlijk stuk software om je Android toestel mee te back-uppen en te synchroniseren. Zonder Google account kun je niks met dit stomme OS.
-Zelfs een simpel iets als bluetooth (om verstanden te verzenden) is een gevaar voor je telefoon. Anderen kunnen zonder dat je het weet bestanden van je telefoon benaderen en wijzigen.

Door Tweakers user Luuk1983, woensdag 4 januari 2012 16:56

Met betrekking tot WP7:
Wat mij echt kwaad maakte, was dit nieuwsbericht, net nadat naar buiten was gekomen dat WP7 kampte met een spontane reboot na het sturen van een bepaalde sms. Dat er problemen zijn kan ik mee leven, maar dat die evangelist er dan zo'n actie aan vastknoopt kan ik niet bij..
Tja, shit happends. Ga eens zoeken op Android en iOS, zijn ook genoeg voorbeeld van dit soort fouten/bugs te vinden. Is niet netjes, maar als ze het netjes oplossen geen probleem toch lijkt me.
Geen widgets en status bar die je naar beneden kan trekken. Bij Android is de status bar een plek waar alle notificaties bijeen komen, dus ook als er een update voor een app beschikbaar is.
Het hele idee van WP7 is dat je juist door de tiles goed te gebruiken al dat soort informatie in nagenoeg één oogopslag kan zien. Dat je het verder weinig kan customizen is zeker waar. Als je daar waarde aan hecht dan moet je 'm zeker niet kopen.

Eén ding moet je realiseren over gesloten systemen: die proberen een consistente ervaring te garanderen. Android kan op de ene telefoon goed lopen op de andere telefoon slecht, afhankelijk van de fabrikant. Iemand die toevallig een slechte telefoon heeft zal Android slecht vinden, terwijl dat waarschijnlijk niet persé terecht is.

Door Tweakers user Gerjannn, woensdag 4 januari 2012 16:59

sypie schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:38:
Waarom Android afvalt

1.Mensen met een Androidtoestel horen sneller bij een groep, en zien er nerdier uit. Daarnaast zullen veel gebruikers zeggen dat het helemaal de bom is en er niets mooiers en beters is en alle andere OSsen slecht zijn. Dit tot grote ergenis van mij. Daarnaast heb je heel veel mensen die Android als een geloof zien.
2.De strategie van Google spreekt me helemaal niet aan. Elk dingetje wat ze uitbrengen is (volgens Google) innovatief en wereldvernieuwend. Ze hebben de tablet niet bedacht, wel populair gemaakt, wat ik zeer waardeer, maar daarna zeggen ze dat ze dit helemaal bedacht hebben, waar ik mij zeer aan erger.
3.Google care. Google is helemaal niet geïnteresseerd in jou, alleen in de data die je zonder dat je het weet voor ze verzamelt. Door gebruik te maken van je Google account op je telefoon kunnen ze snel de link leggen met mensen die je SMS't, belt en mailt. Mooier kan toch niet?
4.Té uitgebreid. In mijn ogen is android gewoon té uitgebreid. Alles is een app, en met je vinger kan je tussen apps swipen (waarbij je niet weet welke data wel of niet naar Google gaat).
5.Té open. Google bepaalt niet wat je met je telefoon doet door op voorhand geen apps te weigeren in de App store. Je moet dus zelf maar uitzoeken of een App veilig is of dat het ongewenst privédata doorsluist.
6.Android, alles moet via de pc (met wifi of 3G wel minder), alles moet geconverteerd worden en er is geen fatsoenlijk stuk software om je Android toestel mee te back-uppen en te synchroniseren. Zonder Google account kun je niks met dit stomme OS.
7.Zelfs een simpel iets als bluetooth (om verstanden te verzenden) is een gevaar voor je telefoon. Anderen kunnen zonder dat je het weet bestanden van je telefoon benaderen en wijzigen.
1.Mee eens, alleen Android is minder gauw een geloof dan bij Apple-gebruikers.
2.Apple vervangen door Google, terwijl dit totaal niet klopt.
3. Google weet alles van miljarden mensen, who cares? Apple is ook uit op je bestanden..
4.Android is zo moeilijk of makkelijk als je het zelf maakt, Apple is alleen maar makkelijk, dus zou je meer willen kunnen kan dat niet..
5.Voordat je een app installeert, krijg je alle permissies te zien. Zo kan je dus bekijken of het wel of geen verdachte app is. Daarnaast komt er bij iOS soms ook nog wel eens een app door die niet kuis is.
6.Je hebt een file explorer, je hebt dropbox (is wel 3rd party) of een andere online clouddienst, en daarnaast kan je alles van internet downloaden.
7.Dat ligt aan jezelf, bluetooth gebruik je voornamelijk met vrienden, dus als deze al niet te vertrouwen zijn heb je verkeerde vrienden. Daarnaast moet je toestemming geven dat anderen op je toestel gegevens kunnen bekijken en wijzigen.

Door Tweakers user sypie, woensdag 4 januari 2012 17:07

In het hele stuk heb ik Apple/iOS door Google en Android vervangen.

Iedereen kan ieder OS bashen. Ook deze blogpost is een grote bash. Niks meer en niks minder.

Door Tweakers user exelletor, woensdag 4 januari 2012 17:09

Ik vind WP7 nog redelijk te customisen, met root dan. Ja kan die tiles loskoppelen/toevoegen, kleur wijzigen(met root zijn alle kleuren/achtergronden mogelijk) en binnenkort kun je ook de achtergrond van de launcher wijzijgen. Lock-screens zijn er vast ook, moet je op xda kijken. :P Custom ROM's zijn er zeker, hoewel ze (voorlopig) niet zo veel toevoegen, ze zijn er wel. :P

Door Tweakers user Remz, woensdag 4 januari 2012 17:13

sypie schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 17:07:
In het hele stuk heb ik Apple/iOS door Google en Android vervangen.

Iedereen kan ieder OS bashen. Ook deze blogpost is een grote bash. Niks meer en niks minder.
En jij voegt er ook bar weinig aan toe... Dit soort reacties had ik natuurlijk kunnen verwachten met zo'n onderwerp, laat me raden, iOS gebruiker?

Door Tweakers user DefLite, woensdag 4 januari 2012 17:52

Whaha de eeuwigdurende oorlog tussen verschillende telefoon gebruikers die allemaal de andere kampen als het kwaad zien.

Grappig hoeveel mensen hier telkens enorme rants schrijven, dan een nog langere rant terug krijgt en hoe niemand hier ooit iemand gelijk in gaat geven.

Ga zo door om mij en vele andere tweakers te vermaken!

Door Tweakers user Mikayu, woensdag 4 januari 2012 17:55

Ik blijf bij Android omdat ik geen ervaring met iOS of WP7 heb

Door Tweakers user wind-rider, woensdag 4 januari 2012 18:19

-Het verwijderen van apps is nogal omslachtig.

Je kunt in Cyanogenmod (een custom ROM) lang drukken op een app-icoon in het applicatieoverzicht. Je kunt hem daarmee op je bureaublad slepen, maar ook op de prullenbak-balk die bovenaan verschijnt. Als die balk rood wordt en je hem dan los laat, vraagt Android of je de app wil verwijderen.

Door Tweakers user Gerjannn, woensdag 4 januari 2012 18:26

wind-rider schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 18:19:
-Het verwijderen van apps is nogal omslachtig.

Je kunt in Cyanogenmod (een custom ROM) lang drukken op een app-icoon in het applicatieoverzicht. Je kunt hem daarmee op je bureaublad slepen, maar ook op de prullenbak-balk die bovenaan verschijnt. Als die balk rood wordt en je hem dan los laat, vraagt Android of je de app wil verwijderen.
Klopt. Echter, bij de meeste Androidversies is dit niet mogelijk, vandaar dat ik deze als minpunt erbij heb gezet. Ik draai nu MIUI waar je alle apps op je homescreen hebt en door ze naar de prullenbak sleept meteen verwijderd.

Door Tweakers user LinuX-TUX, woensdag 4 januari 2012 19:07

En dat alles zeker weer geschreven op een windows PC :Y)

Hier die-hard linux gebruiker, heb een iPhone. JB, full open gezet en het is net unix. Je bent een tweaker of niet })

Gekozen voor iPhone om de volgende redenen:
- design: Prima zakformaat nog steeds
- batterij duur: Ten tijde dat ik hem kocht was hij nog vele malen beter dan de meeste android toestellen. Quirks zoals iOS5 daar gelaten natuurlijk. (was toen niet eens uit)
- het 'integrated' imago, wat windows voorheen had. Alles is op elkaar af gestemd, full / fool stupid proof. "There's an app for everything". Nou, laat maar zien dan :D

Waar ik het weer (deels) niet mee eens ben:
- camera: 5MP (iPhone 4) vs 8MP van een HTC sensation? (waren toen tegelijkertijd uit zo'n beetje) Bij wat minder licht merk ik dat de iPhone NET ietsjes beter is, maar niet 'by far'.
- apps beter uitgewerkt. Nee hoor, hoe vaak ik niet een crash mee maak, niet normaal. Dit komt simpelweg door het feit dat iPhone apps in C(++) worden geschreven en er geen degelijke Unit test mogelijkheden zijn. Iets wat bij Android een stukje beter geregeld is.

Al met al, ben nog steeds blij met mijn eigen keuze. Het is wat gefriemel idd om full access te krijgen bij iPhone, maar daarna is het koek en ei, net unix }) (BSD)

[Reactie gewijzigd op woensdag 4 januari 2012 19:08]


Door Tweakers user iDutch, woensdag 4 januari 2012 19:27

sypie schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:38:
Waarom Android afvalt

-Mensen met een Androidtoestel horen sneller bij een groep, en zien er nerdier uit.
Hmm, Android heeft een smartphone marktaandeel van ongeveer 51%, deze zien er dus allemaal 'nerdier' uit... Vrij logisch dat de meeste op ICT gerichte mensen, mensen die willen customizen en mensen die niet beperkt willen worden door Apple een Android telefoon willen nemen. Met de iPhone is alles zo simpel ingericht dat het haast een telefoon voor ouderen is.
Daarnaast zullen veel gebruikers zeggen dat het helemaal de bom is en er niets mooiers en beters is en alle andere OSsen slecht zijn. Dit tot grote ergenis van mij. Daarnaast heb je heel veel mensen die Android als een geloof zien.
De iPhone zit zeker goed in elkaar, het is echter ook een koud kunstje om je apps en OS op een paar opeenvolgende generaties van één telefoon te laten draaien. Binnen Android is misschien wel een erg grote wildgroei aan telefoons ontstaan, maar er is in ieder geval keuze! Iets waar ze bij Apple weinig van snappen. Ome Steve schreef tot voor kort voor wat mensen met hun telefoons konden doen en hoe de volgende telefoon van zijn 'volgers'er uit zou gaan zien. Ook frappant hoe al die Apple volgers zijn gevallen voor de iPhone 4S, het uiterlijk is niet verandert, er zijn een paar veranderingen doorgevoerd en de iPhone kan er weer een jaar tegen aan? De Apple community, hoewel teleurgesteld, slikt het als zoete koek en blijft geld smijten naar de producten waar ze zo van houden.
-De strategie van Google spreekt me helemaal niet aan. Elk dingetje wat ze uitbrengen is (volgens Google) innovatief en wereldvernieuwend. Ze hebben de tablet niet bedacht, wel populair gemaakt, wat ik zeer waardeer, maar daarna zeggen ze dat ze dit helemaal bedacht hebben, waar ik mij zeer aan erger.
http://www.nrcnext.nl/blo...e-nog-een-keer-uitgelegd/ sterk overdreven, maar erg treffend!
-Google care. Google is helemaal niet geïnteresseerd in jou, alleen in de data die je zonder dat je het weet voor ze verzamelt. Door gebruik te maken van je Google account op je telefoon kunnen ze snel de link leggen met mensen die je SMS't, belt en mailt. Mooier kan toch niet?
Dit is bij Apple helemaal niet het geval gelukkig! Apple beheert het OS, de toestellen en de Apps die jij installeerd! Google maakt slechts het OS en verdient geld aan advertenties. Deze advertenties kunnen op je interesses worden afgestemd, maar dit kan je ook uit zetten. De telefoons worden door heel veel verschillende fabrikanten gemaakt welke nog vrij veel vrijheid krijgen van Google (meer dan bij WP7) zodat je als consument eigenlijk geen last hebt van Google.
-Té uitgebreid. In mijn ogen is android gewoon té uitgebreid. Alles is een app, en met je vinger kan je tussen apps swipen (waarbij je niet weet welke data wel of niet naar Google gaat).
Paar woordjes veranderen en denken dat het dan toe te passen is op Android... Android bestaat tenminste niet slechts uit Apps, maar ook uit widgets, custom launchers, thema's en custom roms. TE uitgebreid bestaat niet, te gesloten wel. Je hebt altijd nog zelf de hand in wat je gebruikt en wat niet, het is belangrijk dat zoveel mogelijk beschikbaar is zodat aan zoveel mogelijk wensen voldaan kunnen worden.
-Té open. Google bepaalt niet wat je met je telefoon doet door op voorhand geen apps te weigeren in de App store. Je moet dus zelf maar uitzoeken of een App veilig is of dat het ongewenst privédata doorsluist.
De Market wordt goed gecontroleerd op malafide applicaties. Je moet wel op blijven letten of je een app sommige vergunningen echter wel toe wil kennen en je moet oppassen met applicaties die je van buiten de market installeerd.
-Android, alles moet via de pc (met wifi of 3G wel minder), alles moet geconverteerd worden en er is geen fatsoenlijk stuk software om je Android toestel mee te back-uppen en te synchroniseren. Zonder Google account kun je niks met dit stomme OS.
Jij snapt het lekker, ga ik niet eens op reageren. Google account zorgt voor de synchronisatie van dingen, Kleine moeite om een Google account te maken.
-Zelfs een simpel iets als bluetooth (om verstanden te verzenden) is een gevaar voor je telefoon. Anderen kunnen zonder dat je het weet bestanden van je telefoon benaderen en wijzigen.
Lol, je telefoon is maar voor iets van 120/140 seconden te benaderen wanneer je dit aanzet. Iemand kan nooit zonder dat je dit goedkeurt iets op je telefoon veranderen als je tenminste geen virus o.i.d. op je telefoon hebt staan.

Door Tweakers user iDutch, woensdag 4 januari 2012 19:32

Android FTW:
Custom roms.
Custom lockscreens (widgetlocker)
Widgets
Custom launchers (ADW, LP, GoLauncher)
Thema's voor custom lockscreens, widgets, custom roms en custom launchers.
Apps van buiten de Market installeren.
Keuze tussen verschillende fabrikanten en telefoons.
Flash
Grote developer community.

Apple:
OS en toestel zijn een goed geheel, werkt lekker.
Je kan je achtergrond veranderen! (zonder jailbreak!)

Door Tweakers user wimjongil, woensdag 4 januari 2012 21:13

Waarom hemelt iedereen Android zo op als Maemo en Meego stukken vrijer zijn en meer op tweakers gericht?

Daarnaast is je argument dat Apple te makkelijk is en Android beter omdat het moeilijker is natuurlijk kul. Of bedoel je soms iets anders met makkelijk en moeilijk ;)

Door Tweakers user natasdiamon, woensdag 4 januari 2012 22:40

Meamo en Meego zijn simpelweg geen toestellen en weinig extra software voor beschikbaar, met android heb je wel het een en ander beschikbaar!

Door Tweakers user MtC, woensdag 4 januari 2012 22:52

@iDutch; "Ook frappant hoe al die Apple volgers zijn gevallen voor de iPhone 4S, het uiterlijk is niet verandert, er zijn een paar veranderingen doorgevoerd en de iPhone kan er weer een jaar tegen aan? De Apple community, hoewel teleurgesteld, slikt het als zoete koek en blijft geld smijten naar de producten waar ze zo van houden."

Ben je gewoon een troll of snap je het echt niet? De iPhone is in de eerste plaats gericht op de Amerikaanse markt, waar mensen een 2-jarig abonnement hebben. Een normaal upgrade-traject is dus iPhone 3G --> 4 --> ?? of 3GS --> 4S --> ??
Er zijn natuurlijk altijd mensen die elk jaar een nieuwe foon kopen, maar die zijn er in de Android-wereld ook.

Door Tweakers user suture, woensdag 4 januari 2012 23:34

ik wil hierbij vermelden dat MediaMarkt zelf van die cares praktijken nahoud door te zeggen als je adres niet op geeft dat 't consequentie heeft voor je garantie.

Door Tweakers user iDutch, woensdag 4 januari 2012 23:49

MtC schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 22:52:
@iDutch; "Ook frappant hoe al die Apple volgers zijn gevallen voor de iPhone 4S, het uiterlijk is niet verandert, er zijn een paar veranderingen doorgevoerd en de iPhone kan er weer een jaar tegen aan? De Apple community, hoewel teleurgesteld, slikt het als zoete koek en blijft geld smijten naar de producten waar ze zo van houden."

Ben je gewoon een troll of snap je het echt niet? De iPhone is in de eerste plaats gericht op de Amerikaanse markt, waar mensen een 2-jarig abonnement hebben. Een normaal upgrade-traject is dus iPhone 3G --> 4 --> ?? of 3GS --> 4S --> ??
Er zijn natuurlijk altijd mensen die elk jaar een nieuwe foon kopen, maar die zijn er in de Android-wereld ook.
Als Apple 1x per jaar een telefoon released, de 4S was zelfs meer dan een jaar, dan verwacht je toch wel iets beters dan een geüpgrade iPhone 4? Dan ontwikkelen ze één telefoon en dan komen ze hiermee... Het lijkt daar ook wel heel vanzelfsprekend dat je een iPhone koopt binnen bepaalde kringen hoewel dit wel minder wordt. Apple hoeft amper zijn best te doen om een nieuwe telefoon te ontwikkelen, de loyale fanbase koopt ze toch wel.

Door Tweakers user Gerjannn, donderdag 5 januari 2012 08:16

wimjongil schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 21:13:
Daarnaast is je argument dat Apple te makkelijk is en Android beter omdat het moeilijker is natuurlijk kul. Of bedoel je soms iets anders met makkelijk en moeilijk ;)
Wil je een systeem dat gewoon goed werkt, kan je een iPhone of een Android nemen, beide werken goed out-the-box. Bij Android stopt het alleen niet met een werkend out-the-box-systeem, maar kan je alles naar wens aanpassen, en heel veel dingen zelfs zonder ROOT Access. En bij Apple heb je alleen maar een goed werkend out-the-box systeem.

Door Tweakers user sys64738, donderdag 5 januari 2012 09:31

Zullen we gewoon stoppen met die "My phone os is better than yours" blog-posts?

Iedereen heeft zijn ((te) sterke) voorkeur en over smaak valt niet te twisten. Wees blij dat er keuze is en dat je voor jezelf het idee hebt de beste keuze gemaakt te hebben.

Door Tweakers user Michielodc, donderdag 5 januari 2012 10:41

Ik heb zelf iOS en ben absoluut geen Apple fanboy! Eerder anti Apple. iOS werkt wel het beste in mijn ogen. Ik vind het jammer dat Android op alle telefoons aan het focussen is, want daardoor is het net niet soepel genoeg in mijn ogen(Bij de duurdere telefoons zie je het gewoon een beetje haperen als je naar een andere pagina met apps sleept).

Als ik een nieuwe telefoon ga kopen is het iOS of WP7. Android misschien als ze het allemaal wat strakker maken en ik weet dat Google dat voor elkaar kan krijgen. Ze zijn alleen wat langzaam met het doorvoeren ervan.

Door Tweakers user Archiebald, vrijdag 6 januari 2012 10:37

Ik ga niet hier vertellen welk OS/toestel ik heb. Dat lijkt met niet echt een toegevoegde waarde.
Het enige dat ik kwijt wil, is dat iedereen zijn eigen wensen heeft mbt een telefoon. En op basis van die wensen moet men een telefoon kiezen. Niet op basis van wat anderen vinden/denken.

Snap ook niet waarom iedereen de drang heeft om anderen te overtuigen om datgene wat hun hebben ook te kiezen. Daarom vraag ik ook altijd waarvoor men hun telefoon gebruikt, en aan de hand daarvan adviseer ik een bepaald toestel.

Door Tweakers user Xymie, vrijdag 6 januari 2012 23:30

Ik zelf heb een Windows Phone en eigenlijk met de reden dat hij gewoon alles kan en Xbox integratie heeft en niet zo duur is (Lumia 800). Enige wat ik mis is eigenlijk een app om je data verbruik te monitoren. Dit schijnt niet te kunnen, omdat de multitasking van WP7 schijnbaar altijd je app helemaal uitzet en op de achtergrond niet doordraait of je moet aan extreme kwaliteits eisen voldoen.

Maar goed, ik denk dat als je een telefoon niet neemt omdat een marketing man van Microsoft zegt dat de 5 beste Android malware bashers een gratis phone krijgen, kun je ook zeggen dat het cool is van Microsoft wat ze deze toen de WP7 gehacked werd:
http://www.istartedsometh...got-was-this-lousy-shirt/

Ik denk dat Apple, Google en Microsoft alle drie teveel macht hebben. Dus een keuze op basis van het beste bedrijf lijkt altijd subjectief.
Kwa OS hebben ze alles drie wel wat:
- Google met zij volledig open karakter (eigenlijk willen ze alleen ads en google services verkopen, dus waarom een gesloten betaald OS maken? Die moet juist door zoveel mogelijk partijen zo goedkoop mogelijk verkocht worden)
- Apple, snel safe and simple. Met een prachtige synergy met andere apple producten. Heel doordacht allemaal
- Microsoft, vooral de standaard apps als de people hub en de xbox integratie maken de telefoon. Waardoor de doelgroep denk ik wat beperkt is. (de navigatie op de Lumia is trouwens subliem!)

[Reactie gewijzigd op vrijdag 6 januari 2012 23:31]


Reageren is niet meer mogelijk